Закон про СБУ: що з ним не так?

16 жовтня Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки прийняв рішення рекомендувати включити до порядку денного ВРУ законопроект № 3196 “Про Службу безпеки України” щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України. Це означає, що за цей проект закону депутати можуть проголосувати вже до кінця цього року. 

 

Незважаючи на демократичні перетворення в Україні, СБУ досі була органом, що найменш піддавався реформуванню з 1990-х років. Однак проект № 3196 навряд чи наблизить діяльність служби до міжнародних стандартів і практик демократичних держав. Правозахисники застерігають, що проект закону, навпаки, розширює повноваження СБУ і створює передумови для системного порушення прав людини. 

 

Центр Громадянських Свобод минулого травня публічно представив експертний аналіз законопроекту № 3196 і альтернативного законопроекту № 3196-1. Проте ряд рекомендацій правозахисників так і не були враховані депутатами при доопрацюванні проекту закону:

 

  1. 1. Законопроект № 3196 закріплює за СБУ правоохоронні функції (а саме: “оперативно-розшукову діяльність” і “досудове розслідування кримінальних правопорушень, що становить загрозу державній безпеці, віднесених до підслідності слідчих  органів Служби безпеки України”) та не визначає чіткі підстави використання повноважень СБУ. Цим положенням закон і надалі залишає спецслужбі простір для зловживань своїми повноваженнями і порушення прав людини. Зокрема, мова йде про переслідування опозиції, журналістів, громадських активістів, що може здійснюватися в інтересах приватних осіб або окремих політичних груп, які мають вплив на спецслужбу. В демократичних державах служби безпеки, як правило, позбавлені правоохоронних функцій.

 

  1. 2. Збереження правоохоронних повноважень СБУ породжує інші обмеження прав людини:
  • ▪️ Законопроектом передбачено застосовування співробітниками СБУ заходів примусу (фізичного впливу, спеціальних засобів і вогнепальної зброї). Однак при цьому доопрацьований законопроект не враховує рекомендацій правозахисників звузити коло співробітників СБУ, які можуть застосовувати заходи примусу, деталізувати механізми контролю дотримання прав людини в СБУ, а також правила і процедури для запобігання чи розслідування можливих випадків катувань чи нелюдського поводження в СБУ. Тобто наразі законопроект не містить гарантій свободи від катувань і нелюдського поводження, як того вимагає міжнародне право.
  • ▪️ Проект закону також дозволяє СБУ затримувати осіб, підозрюваних у вчиненні злочинів. Але оскільки СБУ є більш закритим органом на відміну від поліції, співробітники СБУ не зобов’язані називатися при затриманні (що ускладнює можливість оскаржити правомірність дій СБУ) і можуть не повідомляти про затримання Центри безоплатної правової допомоги, що позбавляє затриману особу гарантованого їй права на адвоката. 
  • ▪️ Законопроект надає СБУ надмірні повноваження у сфері доступу до приватної інформації, а саме, здійснювати прямий і безоплатний доступ до всіх баз даних та вимагати від усіх суб’єктів надання інформації. Також проект не містить чітких положень про зберігання, знищення і поширення інформації (а саме, оприлюднення у ЗМІ). Це створює загрози необмеженому втручанню СБУ у приватне життя громадян та поширення персональних даних особи без її відома. По-перше, проект закону не містить чітко визначених процедур і підстав отримання інформації від державних установ, юридичних чи фізичних осіб. Проектом не передбачено систему контролю та нагляду за здійсненням цих повноважень. По-друге, у демократичних країнах СБУ не має права доступу до всіх баз даних. Закон повинен містити чіткий перелік державних баз даних, до яких СБУ може мати доступ, а інформація від юридичних чи фізичних осіб може бути надана СБУ винятково за рішенням суду. 

 

  1. 3. Фактично законопроект не створює систему незалежного контролю за діяльністю СБУ відповідно до зразків демократичних держав. Більше того, проект закону не зобов’язує СБУ співпрацювати з наглядовими органами. Положення законопроекту не дозволять реалізувати контроль за СБУ, що збільшить ризик зловживань і порушень прав людини. В доопрацьованому законопроекті також не були враховані рекомендації правозахисників щодо правових наслідків для СБУ в разі не подачі щорічного звіту чи надання неправдивої інформації.

 

Поділитися