Правозахисники і законотворці презентували закон про новий суд присяжних
20 січня, Київ, Укрінформ
В Україні немає справжнього суду присяжних як інструменту народовладдя попри пряму вимогу Конституції. Правозахисники та Мін’юст переконані, що його запровадження має стати наступним етапом судової реформи та важливою гарантією права на справедливий суд для кожної людини в Україні.
Хоча стаття 124 Конституції України закріплює, що народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя через присяжних, принцип їхньої роботи досі спирається на радянську практику. Замість класичного суду присяжних діє неефективний в українських реаліях суд шефенів. У цій моделі у професійних суддів необмежені можливості впливу на рішення присяжних від народу. А це, у свою чергу, обмежує роль громадян у процесі здійсненні правосуддя та звужує право обвинувачених осіб на справедливий суд.
“Сьогодні українські суди – лідери антирейтингу недовіри серед громадян. Дослідження показують, що люди наскільки розчаровані судовою системою, що коли їх права порушують вони схильні захищатися не через суд, а за допомогою впливових родичів чи друзів. Запровадження реального суду присяжних змінить судовий процес зсередини та дозволить зміцнити довіру населення”, – підкреслює голова правління Центру громадянських свобод Олександра МАТВІЙЧУК.
Минулого року правозахисники та науковці разом з Міністерством юстиції України підготували два законопроекти, які були нещодавно зареєстровані у парламенті:
- проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо удосконалення порядку формування списку присяжних (реєстраційний № 2709);
- проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення участі присяжних у здійсненні правосуддя (реєстраційний №2710).
Ці законопроекти покликані забезпечити незалежність присяжних від головуючого судді на законодавчому рівні, що дозволить підвищити якість та ефективність роботи органів досудового розслідування та посилити змагальність сторін у процесі.
«Положення Конституції в частині суду присяжних необхідно повністю реалізувати. Недостатньо лише перейменувати суд народних засідателів на суд присяжних. Необхідно чітко розділити встановлення судом присяжних питання винуватості-невинуватості та прийняття юридичних рішень професійним суддею», – пояснив Олександр Банчук.
«Питання в тому, що якщо Конституція гарантує людині можливість участі в суді присяжних, можливість бути судимим судом присяжних, то наше завдання, як Парламенту, гарантувати це право. А гарантувати це право можна тільки, я в цьому впевнений, через введення дійсно справжнього суду присяжних, в якому функції професійного судді і представників народу розділені. Я особисто, і як в минулому житті адвокат, і зараз як голова комітету, як фаховий юрист, я повністю підтримую введення класичного суду присяжних» – зазначив Андрій Костін
Експерти відзначають, що навіть в авторитарній Росії, де при повному підпорядкуванню владі створено систему імітаційного правосуддя, продовжується запровадження суду присяжних на районному рівні у справах, які не становлять загрозу режиму, наприклад, побутові вбивства.
«Російський кейс суду присяжних важливий для України. Цей приклад показує, що суд присяжних є інструментом демонстрації суспільству справедливості зі сторони влади. Запит людей на справедливість дуже високий. Тому у Росії суд присяжних на всіх рівнях судової системи працює на збереження авторитарного режиму. В Україні суд присяжних, якого поки немає, може працювати на збереження демократії”, — переконаний голова правління Експертної групи «Сова» Михайло САВВА.
Відповідно до законопроекту, суд присяжних буде здійснюватися колегією із 6 присяжних. Суд присяжних засідатиме окремо і виноситиме не вирок, а вердикт. Для цього присяжні мають відповісти на наступні питання: чи була подія злочином, чи винен підсудний у вчиненні злочину, чи заслуговує він на санкцію, яка передбачена за такий злочин, та які фактори врахувати як пом’якшуючі обставини.
Присяжних пропонують набирати за списками виборців. Зараз перелік присяжних затверджують місцеві ради за згодою самих громадян, які захотіли стати присяжними. Саме з цієї причини в Україні бракує присяжних. До всього за такого порядку вони були невмотивовані, що призводило до відкладання і зриву судових процесів. Якщо присяжні будуть обиратися за списком виборців, то це буде означати фактично не право громадянина бути присяжним, а обов’язок. При цьому завдання держави полягає у тому, щоб створити умови аби обов’язок був достатньо почесним та його виконання відшкодовувалося.
За додатковою інформацією звертатися до Сергія Зайченка, Центр громадянських свобод за тел. +38(067)-103-20-46 або поштою ccl.org.ua@gmail.com
Довідково: Платформа “Правозахисний порядок денний” – неформальна коаліція правозахисних організацій, що займаються вирішенням системних проблем законодавства та практики для захисту фундаментальних прав людини. Учасниками Платформи виступають Українська Гельсінська спілка з прав людини, Харківська правозахисна група, Центр громадянських свобод, Amnesty International в Україні, Центр прав людини ZMINA, Центр досліджень правоохоронної діяльності, Проект “Без кордонів”, Євромайдан SOS та інші. Координацію роботи платформи здійснює Центр громадянських свобод. Контакти для зв’язку: human.rights.agenda.ua@gmail.com