17.08.2021

Аналіз законопроєкту №5628 про захист персональних даних

Микита Петік, експерт Центру Громадянських Свобод долучився до ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» з аналізу резонансного законопроєкту №5628 про захист персональних даних. Микита працює дослідником у Центрі права інформаційних технологій та інтелектуальної власності (CiTiP) Льовенського Університету, Бельгія. Його професійний досвід включає консультування естонських та українських стартапів з питань законодавства в галузі ІТ та інтелектуальної власності та роботу юрисконсультом у міжнародній ІТ-компанії.

У серпні 2021 року ГО «Інтерньюз-Україна» уже другий рік поспіль представила дослідження щодо регулювання онлайн-простору в Україні крізь призму аналізу резонансних законопроєктів. 20 експертів зокрема оцінювали вплив на розвиток інтернету законодавчої ініціативи №5628 «Про захист персональних даних».

Звіт дослідження щодо законопроєкту №5628 у pdf-версії українською мовою можна завантажити за лінком.

Законопроєкт №5628 про «Про захист персональних даних», зареєстрований 7 червня 2021 року у парламенті, забезпечує, окрім виконання міжнародних зобов’язань України, потребу модернізувати процеси обробки даних, удосконалити санкційний механізм, ввести нову термінологію для позначення сучасних процесів.

Переваги законопроєкту: впровадження численних гарантій та запобіжників від зловживань (згода на обробку даних, знеособлення даних трафіку, інформування про використання даних тощо). Серед новацій законопроєкт також передбачає розробку кодексів поведінки з питань захисту персональних даних, що становитимуть комплекс правил, стандартів і процедур для галузей, секторів чи певних організацій. Крім того, законопроєкт пропонує встановити «правила гри» для роботодавців щодо персональних даних та згадує таємницю приватного спілкування.

Потенційно проблемні та суперечливі аспекти законопроєкту: неточні чи розмиті терміни й формулювання, а також відсутність критично важливих понятьавторське визначення категорії «суспільний інтерес»широка свобода контролерів у питаннях, пов’язаних із витоком персональних даних, що може призвести до серйозних зловживань, документі не передбачено процесу створення контролюючого органу.

Як оцінили законодавчу ініціативу експерти?

Експерти дослідження в рамках Індексу регулювання онлайн-простору хоч і мали низку застережень щодо окремих аспектів положень законопроєкту, проте зведена оцінка аналізу законопроєкту №5628 про захист персональних даних є позитивною і становить +0,87 у межах шкали експертних оцінок від -5 до +5.

Загальна оцінка законодавчої ініціативи №5628 про захист персональних даних у рамках Індексу регулювання онлайн-простору

Зведені оцінки позитивного впливу законопроєкту на розвиток інтернету в Україні, відповідно до методології дослідження, відображені в розділах №2 Захист легітимного інтересу (+1,49), №4 Юридична техніка (оцінка +1,26) та №1 Вплив на права та свободи (оцінка +0,67). В розділі №3 Вплив на якість надання послуг, зведена оцінка є мінімально негативною (-0,08).

Яких удосконалень потребує законопроєкт?

  • Необхідно прописати в окремій законодавчій ініціативі порядок створення контролюючого органу, відповідального за операції з персональними даними та сформувати чіткий перелік повноважень цього регулятора, щоб уникнути потенційних зловживань.
  • Слід скоротити строк розгляду з боку контролера звернень суб’єктів із вимогами щодо реалізації їхніх прав.
  • Потрібно передбачити критерії та передумови для можливості передавання в окремих випадках персональних даних іноземним державам та міжнародним організаціям.
  • Слід передбачити чіткі запобіжники щодо витоків персональних даних громадян України з боку контролерів, які розпоряджаються цими даними.

Ознайомтесь з повним текстом дослідження.

Нагадаємо, що у 2020 році ГО «Інтерньюз-Україна» провела перші два дослідження. Предметом дослідження були законопроєкт №2692 «Про медіа» (результати) та ініціатива про дезінформацію (результати), що так і не стала законопроектом і була припинена з огляду на тиск громадськості.

Назад
Попередня Наступна