ОЗОНівці з’ясували, що таке тактична поліція та групи превентивної комунікації: результати інформаційного запиту
У середині липня 2017 року групою громадського спостереження ОЗОН було проведення моніторинг акції щодо зняття депутатської недоторканності. Згідно із офіційною інформацією до охорони громадського порядку у ці дні було залучено близько 1000 правоохоронців.
Після моніторингу спостерігачами ОЗОНу було підготовлено звіт із аналізом ситуації та рекомендаціями керівництву Національної поліції.
Також за результатами спостереженням група підготувала інформаційний запит на голову Національної поліції Сергія Князєва. Питання стосувалися створення вже відомого підрозділу “тактичної поліції”, відділу превентивної комунікації, а також етичної поведінки поліцейських, які несли службу під ВРУ того дня та їхнього забезпечення форменим одягом.
І нарешті отримали відповідь. В основній частині листа була викладена наступна інформація щодо підрозділу “тактичної поліції” та груп превентивної комунікації:
“… Повідомляємо, що на сьогодні в Національній поліції України опрацьовується концепція створення підрозділів тактичної поліції.
Зазначена концепція охоплює питання вивчення іноземного досвіду, з питань охорони публічного порядку під час проведення масових заходів, підготовки відповідних нормативно-правових актів, якими буде регламентована робота вказаного вище підрозділу, зокрема: положення про підрозділ, що визначатиме основні завдання та функції, критерії відбору, навчальні програми підготовки, алгоритми дій у разі групових порушень громадського порядку, тощо.
Разом із тим інформуємо, що відповідно до доручення Національної поліції України від 31 липня 2017 року №8246/01/20-2017 “Про запровадження в територіальних органах і підрозділах Національної поліції постійно діючих робочих груп поліцейських з питань комунікації з організаторами та учасниками масових заходів” (додається), в Головних управліннях Національної поліції України в областях та місті Києві запроваджено функціонування постійно діючих робочих груп поліцейських з питань комунікації з організаторами та учасниками масових заходів (далі – групи превентивної комунікації).
Основними завданнями груп комунікації є:
налагодження взаємодії з організаторами масових заходів на етапах підготовки до їх повернення та/або на їх початку;
підтримання комунікації з учасниками масових заходів під час їх проведення, зокрема роз’яснення громадянам їх прав і обов’язків, підстав та порядку дій поліції щодо забезпечення публічної безпеки та порядку;
ведення переговорів з організаторами та учасниками масових заходів у разі виникнення конфліктних ситуацій з метою їх розв’язання та/або недопущення їх подальшого розвитку.
Згідно з Додатком 2 до зазначеного вище доручення Національної поліції до складу зазначених підрозділів превентивної діяльності, підрозділів комунікації, а також психологів підрозділів кадрового забезпечення та підрозділів поліції особливого призначення, які знають законодавчу базу щодо дотримання прав людини та забезпечення публічної безпеки та порядку під час масових заходів, уміють встановлювати контакти та підтримувати бесіду з іншими людьми, здатні змінювати стиль спілкування в залежності від ситуації та досягати компромісу зі співрозмовником, мають високий рівень самоконтролю над емоціями у стресових ситуаціях, у тому числі над їх невербальними проявами.”
Ситуацію з етичною підготовкою та комплектацією поліцейських, які перебували 11 та 13 липня 2017 року під ВРУ у листі було прокоментовано наступним чином:
“…Разом з тим інформуємо, що 11 та 13 липня 2013 року, до охорони публічного порядку під час проведення масових заходів під Верховною Радою України залучались поліцейські Головного управління Національної поліції України у місті Києві, військовослужбовці Національної гвардії України та поліцейські Управління патрульної поліції у місті Києві Департаменту патрульної поліції, які в обов’язковому порядку перед заступанням на службу з охорони публічного порядку проходили інструктаж в ході якого, проводився стройовий огляд особового складу, доводилась оперативна обстановка в районі несення служби, наголошувалось на неухильному дотриманні положень Конституції та законів України, Присяги, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції та Національної гвардії під час виконання службових обов’язків, а також особлива увага приділялась питанням мирного врегулювання конфліктних ситуацій, у разі їх виникнення, шляхом ведення переговорів.
Одночасно інформуємо, що питання забезпечення поліцейських форменим одягом та правила носіння однострою перебувають на постійному контролі у керівництва Національної поліції України.”
Серед додатків, прикріплених до листа, було надано Доручення про запровадження в територіальних органах і підрозділах Національної поліції постійно діючих груп поліцейських з питань комунікації з організаторами та учасниками масових заходів, із додатками про критерії оцінки ризику масових заходів та методичні рекомендації щодо організації функціонування згаданих груп превентивної комунікації.
Відповідно до наданих матеріалів починаючи із 14.08.2017 року начальниками ГУНП має бути запроваджено функціонування постійно діючих груп поліцейських щодо питань комунікації з організаторами та учасниками масових заходів. У Києві має діяти така група кількістю не менше 20 осіб. Обов’язковим є залучення груп превентивної комунікації під час проведення “мирних зібрань біля органів влади та на об’єктах транспорту незалежно від їх ступеня ризику”.
Без відповіді залишилися питання спостерігачів щодо того, чи були залучені представники антиконфліктних груп до охорони громадського порядку під час проведення мирного зібрання 11 та 13 липня та щодо реакції керівництва на факт перебування в закритому периметрі дислокації поліції біля ВРУ начальника Управління патрульної поліції м. Києві Юрія Зозулі без форменого одягу та без розпізнавальних елементів (жилетка, особистий номерний жетон), які дозволили б ідентифікувати його як посадову особу поліції.
Група громадського спостереження “ОЗОН”- є добровільним об’єднанням активних громадян, які здійснюють громадський контроль за правоохоронними органами, судами та органами місцевого самоврядування. Об’єктивний і неупереджений моніторинг судових процесів у різних областях України, фіксація системних порушень національного законодавства та міжнародних стандартів під час проведення мирних зібрань, формування і просування рекомендацій з метою усунення виявлених системних проблем – пріоритетні завдання ОЗОНу. Громадські спостерігачі є незалежною стороною, вони завжди залишаються поза межами процесу. Детальнішу інформацію можна отримати на сторінці ОЗОН www.facebook.com/OZON.monitoring
Контактна пошта: ozon.monitoring@gmail.com
Авторка: Галан Любов