У Раді ООН з прав людини немає місця для Росії – порушника міжнародного права прав людини

Порушення прав людини з боку Росії та її безкарність викликає багато запитань щодо легітимності її можливого членства в Раді ООН з прав людини

 

У жовтні 2020 року Генеральна Асамблея ООН обере нових членів до Ради ООН з прав людини. Росія балотується разом із Україною на два місця, що фактично надає Росії місце в Раді з прав людини без можливостей контролю та відводу.
Організації, які підписалися нижче, закликають держави-члени ООН утриматися від голосування на користь Росії, таким чином демонструючи, що порушення прав людини в численних країнах не буде залишене без покарання і що Росія не отримає своє обрання та членство в Раді ООН з прав людини як зелене світло для подальшої безкарності за порушення прав людини в Сирії, Україні, Грузії.

 

Резолюція Генеральної Асамблеї ООН 60/251 спонукає тих, хто обирає членів до Раді ООН з прав людини, “враховувати внесок кандидатів у сприяння та захист прав людини”. Цей підхід стосується зусиль кандидатів щодо захисту та діяльності з забезпечення прав людини у своїх країнах та за кордоном. Однак, як зазначено нижче, дії Росії в Сирії, Україні та Грузії явно контрастують з баченням захисту прав людини з боку відповідної Ради ООН.

 

Держави-члени ООН повинні особливо взяти до уваги невибіркові напади та воєнні злочини Росії в Сирії та її постійні зусилля щодо запобігання притягнення до відповідальності винних в порушенні прав людини в Сирії; Російську окупацію Криму та порушення прав людини в Криму та на Донбасі (Україна); військове вторгнення Росії та окупацію двох частин території Грузії; здійснення грубих порушень прав людини проти грузинського населення в окупованих регіонах та повзучу окупацію грузинської території.

 

З 2015 року, коли Росія здійснила військове втручання в Сирію, російсько-сирійські військові спільні операції здійснювали невибіркові напади на цивільне населення, захищені об’єкти та цивільну інфраструктуру в Алеппо, Східній Гуті, та Ідлібі в Сирії.
У березні та липні 2020 року Незалежна міжнародна комісія ООН з рослідування подій в Сирійській Арабській Республіці визнала пряму відповідальність російських сил за воєнні злочини в Ідлібі та надала додаткову детальну інформацію про роль Росії у вчиненні воєнних злочинів та допомозі уряду Сирії під час проведення авіаударів проти цивільного населення, зокрема в Ідлібі. Викликає шок те, що держава, визнана відповідальною за воєнні злочини у розслідуванні Раді ООН з прав людини, повинна отримати місце в тому самому органі ООН без можливості контролю з боку міжнародного співтовариства.

 

Захист цивільного населення в Сирії та реалізація прав жертв на правосуддя були знівельовані завдяки постійним зусиллям Росії щодо запобігання неупередженості у притягненні до відповідальності винних у злочинах в Сирії, зловживанню правом вето та використання його в контексті воєнних злочинів та злочинів проти людяності (наперекір Кодексу поведінки щодо обов’язку захищати). Наприклад, Росія наклала вето на передачу сирійської справи до МКС в 2014 році, додатково використовуючи вето для перешкоджання розслідуванню ООН щодо використання хімічної збро та вирішення питання притягнення до відповідальності за її використання у 2017 році, для перешкоджання механізмам розв’язання конфліктів для захисту лікарень, шкіл та іншої цивільної інфраструктури від невибіркових нападів у Сирії, а також дозволу для надання транскордонної гуманітарної допомоги.

 

З часів окупації Криму 2014 року Росія проводила політику зміни демографічної ситуації на півострові. Така політика втілюється, серед іншого, шляхом незаконного переміщення російських громадян на окуповану територію Криму, а також шляхом вислання представників української, кримськотатарської та інших етнічних груп, які протистоять окупації. Свавільні затримання, катування та допити журналістів і блогерів, а також систематичні порушення свободи слова стали звичною практикою окупаційної влади.
У 2014 році на сході України розпочались відкриті бойові дії проти бойовиків самопроголошених Донецької та Луганської Народних Республік, які неофіційно підтримуються Росією. Росія забезпечує їх озброєнням та коштами, а також здійснює політичну координацію дій республік, тоді як російські війська беруть безпосередню участь у конфлікті. Присутність російських військ на Донбасі свідчить про причетність Росії до міжнародного збройного конфлікту. За даними ООН, кількість жертв вже досягла 40 тисяч (включаючи 13 тисяч загиблих). Згідно з доповіддю Моніторингової місії ООН з прав людини “Права людини при здійсненні правосуддя у кримінальних справах, пов’язаних з конфліктами в Україні у період квітень 2014 – квітень 2020” від 27 серпня 2020 року, найбільш поширеними порушеннями на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Криму були викрадення людей, катування та незабезпечення ефективних засобів правового захисту.

 

У серпні 2008 року агресивна політика Росії щодо підтримки сецесіоністських рухів на території Грузії в Абхазії та Південній Осетії переросла у військове вторгнення із подальшим визнанням двох так званих незалежних республік. Це стало першим випадком насильницької зміни кордонів у Європі після Другої світової війни, що становить грубе порушення міжнародного права. Військові дії проти збройних сил Грузії призвели до загибелі 408-ми людей та переміщення 20 000 осіб. Більше того, подальші кроки на цих територіях прийняли форму ефективної етнічної чистки, коли будинки, які раніше належали етнічним грузинам, знищувалися для того, щоб змінити історію та стерти минуле.

 

На жаль, ця людська трагедія не закінчена і триває надалі. Російські збройні сили просуваються далі на територію Грузії, окуповуючи будинки, сади та пасовища місцевого населення, регулярно викрадаючи людей та позбавляючи їх можливості відвідувати кульові споруди та кладовища їхніх предків. Етнічні грузини, які мешкають за межами окупації (більшість з них хворі або старі), перебувають у гіршому стані, їхнє повсякденне життя під серйозною загрозою.

 

Відповідно до Резолюції Генеральної Асамблеї ООН 60/251, яка створила Радіу з прав людини, обрані до Раді члени, “повинні дотримуватися найвищих стандартів у просуванні та захисті прав людини” і “повністю співпрацювати з Радою”.
В рамках своєї кампанії 2020 року щодо виборів до Раді з прав людини Росія опублікувала позиційний документ із зобов’язанням “забезпечити захист прав і свобод людини згідно з міжнародним правом та із суворим дотриманням державами своїх міжнародних зобов’язань з захисту прав людини”. Постійна співпраця Росії з сирійським урядом у невибіркових нападах на цивільне населення та спроби запобігти неупередженому притягненню до відповідальності в Сирії; військова окупація Криму та постійні порушення прав людини в Криму та на Донбасі (Україна); окупація Абхазії та Південної Осетії (Грузія) та постійні порушення прав людини проти етнічних грузинів не відповідають умовам цього зобов’язання.

 

Обрання до Ради з прав людини членів, які справді прагнуть вдосконалити та забезпечити повагу прав людини, є відповідальністю кожної держави-члена ООН, як це передбачено у статті 8 Резолюції 60/251 Генеральної Асамблеї ООН. Росія може отримати місце в Раді з прав людини лише завдяки своїй кандидатурі в закритому списку без надто необхідних можливостей контролю та відводу.

 

Організації, які підписалися нижче, закликають держав-членів ООН не голосувати за кандидатуру Росію, щоб чітко продемонструвати, що порушники прав людини підривають довіру до Ради ООН з прав людини і що вони не можуть бути законними членами Ради.

 

Підписанти:

Action For Sama campaign
Atlantic Council of Georgia
Caesar Families Association
Cairo Institute for Human Rights Studies
Center for Civil Liberties (Ukraine)
Dammeh Coalition
Dawlaty
Democratic Republic Studies Center
Educational Human Rights House Chernihiv (EHRHC)
Families for Freedom
Foundation to Restore Equality and Education in Syria
Fraternity Foundation for Human Rights (FFHR-Birati)
Human Rights Guardians
Human Rights House Chernihiv – Ukraine
Human Rights House Crimea
Human Rights House Tbilisi on behalf of its member organizations:
Georgian Centre for Psychosocial and Medical Rehabilitation of Torture Victims (GCRT)
Media Institute
Human Rights Center (HRIDC)
Rights Georgia
Sapari
Impunity Watch
Kawakbi Center for Transitional Justice and Human Rights
Media Development Foundation
Musawa
SHAML Syrian CSOs Coalition
Society and Banks
Syria Civil Defence (The White Helmets)
Syrian Lawyers Aggregation
Syrian Network for Human Rights (SNHR)
Syrian Women Political Movement
TEVNA KURDÎ
The Libyan Center for Freedom of Press
The National Commission on Detainees and Missing Persons
The Rehabilitation Centre for Victims of Torture EMPATHY
The Syria Campaign (TSC)
The Syrian Center for Media and Freedom of Expression (SCM)
Transparency International Georgia (TI Georgia)
Tunisian Forum for Economic and Social Rights
Union of Medical Care and Relief Organizations (UOSSM)
Women Now for Development
World Experience for Georgia

 

Посилання:

HRW, “Russia/Syria: War Crimes in Month of Bombing Aleppo: UN General Assembly Should Organize Emergency Special Session” (December 1, 2016)
HRW, “Russia/Syria: Airstrikes, Siege Killing Civilians: Allow Urgent Aid Into Besieged Eastern Ghouta and End Indiscriminate Attacks” (December 22, 2017)
Amnesty International, “Nowhere Is Safe For Us: Unlawful Attacks and Mass Displacement in North-West Syria”, (May 2020)
Report of the Independent International Commission of Inquiry on the Syrian Arab Republic, A/HRC/43/57 (January 2020)
Independent International Commission of Inquiry on the Syrian Arab Republic, “Special Inquiry Into Events in Idlib and Surrounding Areas – Attacks Impacting Civilians and Civilian Infrastructure (November 2019- May 2020)
Responsibility to Protect, “The ACT of Conduct”
HRW, “UN Security Council Vetoes Betray Syrian Victims: In Face of Mounting Pressure, Russia, China Block ICC Referral”, (May 12, 2014)
The Guardian, “Russia uses veto to end UN investigation of Syria chemical attacks”, (October 24, 2020)
Reuters, “Russia quits U.N. system aimed at protecting hospitals, aid in Syria” (June 25, 2020)
Reuters, “Russia, China veto U.N. approval of aid deliveries to Syria from Turkey” (July 8, 2020)
RCHR, UHHRU, CHROT, the thematic review of the human rights situation under occupation “Crimea beyond rules”: Transfer by the Russian Federation of parts of its own civilian population into the occupied territory of Ukraine
RCHR, UHHRU, CHROT, the research of Special issue of the thematic review “Crimea beyond rules”: Forcible Expulsion of the Civilian Population from the Occupied Territory by Russia
Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2198, Humanitarian consequences of the war in Ukraine (2018)
CHRG, Сhronology of pressing the freedom of speech in Сrimea
RCHR, UHHRU, CHROT, the thematic review of the human rights situation under occupation “Crimea beyond rules” Issue No 4 Information occupation
The BBC, “Russian soldiers ‘dying in large numbers’ in Ukraine – Nato”, (March 5, 2015)
Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2198, Humanitarian consequences of the war in Ukraine (2018)
Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Resolution 2214, Humanitarian needs and rights of internally displaced persons in Europe (2018)
ICC, The Office of the Prosecutor, Report on Preliminary Examination Activities (2019)
The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Report on the human rights situation in Ukraine 16 November 2018 to 15 February 2019
The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Report on Human Rights in the Administration of Justice in Conflict-Related Criminal Cases in Ukraine April 2014 – April 2020
UHHRU, RCHR, MIHR, Alternative report for the UN Committee against Torture 64th session «REVIEW OF THE RUSSIAN FEDERATION COMPLIANCE WITH THE CONVENTION AGAINST TORTURE AND OTHER CRUEL, INHUMANE AND DEGRADING TREATMENT OR PUNISHMENT»
EHRH, RCHR, RCHRights (CReDO), UHHRU, HRF «Public Alternative», HRIC, Report “Crimean Process: Observance of Fair Trial Standards in Politically Motivated Cases”
IDFI, Information Regarding the 2008 August War Between Russia and Georgia, (7 August 2015)
https://russianoccupation.ge/
Transparency International Georgia, Transparency International Georgia is filing an application with ECHR against Russia to protect property rights of 11 individuals (12 August 2016)
Candidacy of the Russian Federation for election to the United Nations Human Rights Council for 2021-2023 (January 29, 2020)

Поділитися