Закон про СБУ: що з ним не так?
16 жовтня Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки прийняв рішення рекомендувати включити до порядку денного ВРУ законопроект № 3196 “Про Службу безпеки України” щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України. Це означає, що за цей проект закону депутати можуть проголосувати вже до кінця цього року.
Незважаючи на демократичні перетворення в Україні, СБУ досі була органом, що найменш піддавався реформуванню з 1990-х років. Однак проект № 3196 навряд чи наблизить діяльність служби до міжнародних стандартів і практик демократичних держав. Правозахисники застерігають, що проект закону, навпаки, розширює повноваження СБУ і створює передумови для системного порушення прав людини.
Центр Громадянських Свобод минулого травня публічно представив експертний аналіз законопроекту № 3196 і альтернативного законопроекту № 3196-1. Проте ряд рекомендацій правозахисників так і не були враховані депутатами при доопрацюванні проекту закону:
- 1. Законопроект № 3196 закріплює за СБУ правоохоронні функції (а саме: “оперативно-розшукову діяльність” і “досудове розслідування кримінальних правопорушень, що становить загрозу державній безпеці, віднесених до підслідності слідчих органів Служби безпеки України”) та не визначає чіткі підстави використання повноважень СБУ. Цим положенням закон і надалі залишає спецслужбі простір для зловживань своїми повноваженнями і порушення прав людини. Зокрема, мова йде про переслідування опозиції, журналістів, громадських активістів, що може здійснюватися в інтересах приватних осіб або окремих політичних груп, які мають вплив на спецслужбу. В демократичних державах служби безпеки, як правило, позбавлені правоохоронних функцій.
- 2. Збереження правоохоронних повноважень СБУ породжує інші обмеження прав людини:
- ▪️ Законопроектом передбачено застосовування співробітниками СБУ заходів примусу (фізичного впливу, спеціальних засобів і вогнепальної зброї). Однак при цьому доопрацьований законопроект не враховує рекомендацій правозахисників звузити коло співробітників СБУ, які можуть застосовувати заходи примусу, деталізувати механізми контролю дотримання прав людини в СБУ, а також правила і процедури для запобігання чи розслідування можливих випадків катувань чи нелюдського поводження в СБУ. Тобто наразі законопроект не містить гарантій свободи від катувань і нелюдського поводження, як того вимагає міжнародне право.
- ▪️ Проект закону також дозволяє СБУ затримувати осіб, підозрюваних у вчиненні злочинів. Але оскільки СБУ є більш закритим органом на відміну від поліції, співробітники СБУ не зобов’язані називатися при затриманні (що ускладнює можливість оскаржити правомірність дій СБУ) і можуть не повідомляти про затримання Центри безоплатної правової допомоги, що позбавляє затриману особу гарантованого їй права на адвоката.
- ▪️ Законопроект надає СБУ надмірні повноваження у сфері доступу до приватної інформації, а саме, здійснювати прямий і безоплатний доступ до всіх баз даних та вимагати від усіх суб’єктів надання інформації. Також проект не містить чітких положень про зберігання, знищення і поширення інформації (а саме, оприлюднення у ЗМІ). Це створює загрози необмеженому втручанню СБУ у приватне життя громадян та поширення персональних даних особи без її відома. По-перше, проект закону не містить чітко визначених процедур і підстав отримання інформації від державних установ, юридичних чи фізичних осіб. Проектом не передбачено систему контролю та нагляду за здійсненням цих повноважень. По-друге, у демократичних країнах СБУ не має права доступу до всіх баз даних. Закон повинен містити чіткий перелік державних баз даних, до яких СБУ може мати доступ, а інформація від юридичних чи фізичних осіб може бути надана СБУ винятково за рішенням суду.
- 3. Фактично законопроект не створює систему незалежного контролю за діяльністю СБУ відповідно до зразків демократичних держав. Більше того, проект закону не зобов’язує СБУ співпрацювати з наглядовими органами. Положення законопроекту не дозволять реалізувати контроль за СБУ, що збільшить ризик зловживань і порушень прав людини. В доопрацьованому законопроекті також не були враховані рекомендації правозахисників щодо правових наслідків для СБУ в разі не подачі щорічного звіту чи надання неправдивої інформації.