11.04.2018

Країни перехідного періоду 2018: Протистояння антилібералізму

Вашингтон, 11 квітня 2018 — Напади на опозиційні партії, пресу та громадянське суспільство стають звичайним явищем у Центральній та Східній Європі, у той час як поширення антиліберальної політики підриває основи та перспективи розвитку демократії. Такий висновок звіту «Країни перехідного періоду 2018», 23 випуску щорічної доповіді від Freedom House про оцінку демократії в країнах Центральної та Східної Європи, Балкан та Євразії.

Оцінка демократії в Україні знизилася вперше з часів революції у 2014 році. Зважаючи на конфлікт, що точиться на сході України під егідою Росії, українські політики маніпулюють почуттям патріотизму для цькування неурядових організацій та журналістів, звинувачуючи їх у тому, що вони підривають військові зусилля держави.

«Напади на громадянське суспільство та політичних опонентів відвернули фокус від процесу проведення інституційних реформ в Україні», – зазначив Нейт Шенккан, директор проекту «Країни перехідного періоду». «Незважаючи на те, що реформа децентралізації ще триває, прогрес в інших ключових сферах, включно з боротьбою проти корупції, уповільнився. І хоча вікно можливостей для України не зачинилося повністю, воно значно звузилося. Звинувачуючи неурядові організації та журналістів у антидержавних переконаннях, політики  намагаються витіснити законні голоси з публічних дебатів лише з тієї причини, що вони критикують владу».

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО УКРАЇНУ

  • Варто відзначити два важливі досягнення у відносинах між Україною та Європейським Союзом у 2017 році: у червні запрацював безвізовий режим із країнами ЄС, який дозволив мільйонам українців вільно подорожувати країнами сусідньої Шенгенської зони для короткострокового перебування. Також нарешті повністю увійшла в силу Угода про Асоціацію між Україною та ЄС, що свого часу стала основним чинником для початку Євромайдану, яка окреслює план дій для великих трансформацій у сфері української демократії, прав людини, верховенства права, ефективного управління, торгівлі та стійкого розвитку.
  • Одним із найбільших досягнень в українському державному управлінні у 2017 році стала медична реформа, яка після прийняття Верховною Радою України закону про фінансування медичної галузі у жовтні, об’єднає всю систему відповідно до принципу «гроші ходять за пацієнтом».
  • Також продовжилася реформа децентралізації: результатом адміністративної територіальної реформи стало створення близько 700 об’єднаних територіальних громад, а завдяки впровадженню фіскальної децентралізації вперше за 23 роки підвищилися доходи та інвестиції в місцеву інфраструктуру.
  • Конфлікт на сході країни здебільшого залишився замороженим впродовж року. Соціальні та економічні умови на окупованих територіях, а також поблизу контактної лінії, не покращилися. Озброєні групи сепаратистів розвинули свої інститути контролю, які уможливлюють на постійній основі порушення основоположних прав людини, а журналістів та блогерів, які пишуть про конфлікт, продовжують арештовувати та затримувати.
  • Посилився тиск на громадянське суспільство. У березні влада зобов’язала громадян, які залучені до боротьби з корупцією, публічно декларувати свої доходи і статки. До того ж законодавча ініціатива замінити неоднозначні вимоги іншими обмежувальними заходами стосовно неурядових організацій із загрозою надмірних обмежень, у разі відмови слідувати запропонованим правилам, не стала успішною. Оцінка громадянського суспільства знизилася через дискредитаційні кампанії проти неурядових організацій та активістів.
  • Проти провідних організацій громадянського суспільства та їх членів були розпочаті кримінальні провадження, а на відомих активістів були скоєні фізичні напади.
  • Оцінка незалежних ЗМІ також була знижена через блокування сайтів соціальних мереж, а також ряд фізичних нападів на журналістів та відсутність прогресу у розслідуванні вбивства журналіста Павла Шеремета.
  • Прогрес у судовій та антикорупційній реформах був неоднозначний. Хоча НАБУ активно розслідувало випадки корупції на високому рівні, результати роботи були незначними. Президент так і не створив антикорупційний суд, не зважаючи на обіцянки. Перевірка призначень до Верховного Суду забуксувала, коли 25 кандидатів, які не пройшли перевірку доброчесності, були все ж призначені у якості офіційних кандидатів.

“Антиліберальна політика стає новою нормою в Європі», – зазначив Майкл Абрамовіц, президент Freedom House. “Дискредитаційні кампанії, які влада проводить проти груп громадянського суспільства, журналістів і політичної опозиції, були вперше застосовані у Росії та Центральній Азії, але стають все більш поширеними у регіоні».

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО СУСІДНІ КРАЇНИ

  • Польща зазнала другого найбільшого в історії доповіді падіння оцінки демократії. Поворотні зміни, які запровадила партія влади «Право і справедливість» у судовій системі, явище політизації ЗМІ, дискредитаційна кампанія проти неурядових організацій та порушення звичайної парламентської процедури спричинили два найбільші падіння оцінок в окремих категоріях в історії звіту «Країни перехідного періоду»: у категоріях «Національне демократичне управління» та «Судова система і Незалежність».

 

«Радикальні зміни в судовій системі Польщі прибирають будь-які дієві перевірки дій партії більшості у парламенті», – зазначив Нейт Шенккан, директор проекту «Країни перехідного періоду». «Те, що відбулося у Польщі протягом останніх двох років, має бути сигналом тривоги для будь-кого, хто вважає, що в Європі більше ніколи знову не буде правління однієї партії».

“ЄС має відстоювати свої зобов’язання у сфері верховенства права за допомогою впровадження санкцій проти Польщі та Угорщини відповідно до Статті 7», – зазначив Шенккан, маючи на увазі право ЄС призупинити право голосу країни-члена. «ЄС має обумовити доступ до європейського фінансування у залежності від дотримання критеріїв верховенства права. Це єдиний спосіб переконати ці країни, а також кандидатів на вступ у ЄС, що Європейський Союз твердо дотримується демократичних принципів».

  • Угорщина засвідчила найбільший загальний спад в історії доповіді «Країни перехідного періоду». Оцінка за демократію послідовно знижувалася протягом останніх 10 років, змінюючи статус від «Лідер серед демократій» у часи приєднання до ЄС у 2004 до рівня «Перехідний/Гібридний режим» у 2018.

 

“Уряд Угорського громадянського союзу Віктора Орбана проклав шлях для антиліберальних сил у Центральній Європі, демонструючи, що існувала можливість захопити державу всередині ЄС за допомогою методу «джеррімендеринг», маніпуляцій із закупівлями та контролю ЗМІ», – зазначив Шенккан. «Той факт, що Угорський громадянський союз залишається активним членом в Європейській Народній Партії Європейського Парламенту, показує, наскільки ефективним був підхід Орбана».

  • Естонія здобула найбільше покращення у цьому випуску доповіді, хоча вона й так мала найліпші показники. На диво легкий перший рік при владі для партії, яка довгий час була в опозиції, продемонстрував стійкість та незалежність національних інституцій. Антикорупційні механізми Естонії працюють над проблемою корупції у містах, яка вже довгий час шкодила великим містам.

«В той час, коли більшість новин про демократію виявляються сумними, Естонія нагадує нам, що ліберальна демократія може досягати успіху і досягає його», – зазначає Шенкан. «Навіть у країні з минулою іноземною окупацією та чутливими етнічними та релігійними відмінностями демократичні національні інституції можуть виробити краще управління для кожного».

Прочитати доповідь можна за посиланням: https://freedomhouse.org/report/nations-transit/nations-transit-2018

###

 

Freedom House is an independent watchdog organization that supports democratic change, monitors the status of freedom around the world, and advocates for democracy and human rights.

Join us on Facebook and Twitter (@FreedomHouseDC) and stay up to date with Freedom House’s latest news and events by signing up for our newsletter.

Назад
Попередня Наступна
buttons