Заява щодо смерті Вадима Павлюка на будівництві дельфінарію «Немо» 12 січня 2019 року, Одеса.
Заява Центру громадянських свобод та громадської організації “Зелений Лист”
щодо смерті Вадима Павлюка на будівництві дельфінарію «Немо» 12 січня 2019 року, Одеса.
12 січня 2019 року, згідно з інформацією, опублікованою відділом комунікації ГУНП в Одеській області, на території будівництва поблизу дельфінарію «Немо» загинув робітник Вадим Павлюк.
Обставини смерті Вадима Павлюка та недопуску на місце події карети швидкої допомоги за викликом 101 спричинили до суспільного резонансу та публічних коментарів правоохоронців. 13 січня на сторінці речника ГУНП в Одеській області Руслана Форостяка у Facebook було опубліковано перше пояснення про те, що інформація щодо нещасного випадку надійшла до чергової частини приблизно о 15:45, а вже о 16:15 на місці була швидка, яка констатувала смерть та повідомила про це поліцію. За його словами після отримання офіційної інформації на місце було направлено слідчо-оперативну групу Приморського ВП, яка о 16:45 була на місці [1]. Згодом, 15 січня, речник повідомив, що карети швидкої допомоги на місці події приїджали тричі [2]: о 15:15 (бригада за викликом 101, яка, за словами речника, не зайшла на територію), о 16:15 (бригада, ймовірно приватної швидкої допомоги, яка констатувала смерть, за коментарем, який ми цитували вище) і, близько 22 годині (бригада за викликом 101, для чого вона прибула на місце події, у коментарі не йдеться).
На противагу версії правоохоронців, головний лікар «Одеського обласного центру медичної допомоги і медичних катастроф» Владислав Терлецький стверджує, що перший виклик швидкої був зафіксований о 15:03. За його словами, перша карета з бригадою вирушила на місце події, але була недопущена на територію близько 15:15 із обгрунтуванням, що там вже працює приватна швидка допомога. У коментарі він також наголошує на факті повторного перешкоджання допуску медиків із карети швидкої допомоги з боку невідомих осіб, яка прибула за викликом о 22 годині [3]. Прибуття на місце події карети, ймовірно приватної швидкої допомоги, яка б, відповідно до коментаря речника ГУНП в Одеській області, констатувала смерть о 16:15, поки не знайшла свого підтвердження.
Тим не менше, навіть за цих обставин лишається відкритим питанням недопуску медиків протягом години між 15:15 (приїзд бригади за викликом 101) та 16:15 (приїзд бригади, ймовірно, приватної швидкої допомоги, про яку йдеться у коментарі речника) для надання медичних послуг постраждалому.
Одеськими правоохоронцями проводиться розслідування у рамках двох відкритих кримінальних проваджень. Інформація про вирішення питання внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ч. 2 ст. 272 (порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою) Кримінального кодексу України з’явилася о 22:50 12 січня на сайті Національної поліції[4]. Кримінальне провадження за частиною 3 ст. 135 ККУ (залишення в небезпеці, що спричинило смерть особи) було розпочате лише 16 січня 2019 року [5].
Можливість дати оцінку діям правоохоронців та медиків ускладнює відсутність фото та відеоматеріалів із місця події у проміжку між 15 та 21 годинами. Тим не менше, групою громадського спостереження «ОЗОН» було проаналізовано свідчення й коментарі присутніх на місці події журналістів, активістів та односельчан загиблого, фото та відеоматеріали з місця подій, які були здійснені після 21 години (опубліковані в соціальних мережах, загальною тривалістю 2 год 28 хв). Зокрема, відеозаписи фіксують розбіжності між коментарями правоохоронців та присутніх на місці трагедії свідків-односельчан. Односельчани загиблого стверджують, що до прибуття журналістів слідчо-оперативна робота фактично не проводилася, а швидку медичну допомогу не допустили на територію [6].
Таким чином, відповідно до усіх вищевикладених фактів, з’ясування реальних обставин виклику швидкої допомоги, недопуску медиків на місце події та реальний час фіксації факту смерті потребує окремої уваги слідства.
Крім того, опубліковані фото та відеоматеріали з місця події дозволяють зробити висновок про неналежне виконання присутніми правоохоронцями покладених на них обов’язків. Відеозаписи з місця подій свідчать про порушення правоохоронцями Закону України «Про Національну поліцію України» в частинах, що стосуються належної відповіді на звернення громадян (називання прізвища, посади та спеціального звання) та носіння нагрудних знаків із номером спеціального жетона.
Також варто відзначити їхню бездіяльність під час перешкоджання діяльності журналістів невідомими особами на місці ймовірного скоєння злочину, а також здійснених цими особами пострілів ймовірно з травматичного пістолета [7]. Проаналізовані матеріали зафіксували також і відсутність правоохоронців біля безпосереднього місця події на момент прибуття журналістів о 21:00, хоча вони мали б здійснювати контроль за місцем задля унеможливлення приховання причин смерті [8]. За свідченнями присутніх активістів та медиків, правоохоронці також не реагували на спроби невідомих осіб перешкодити проїзду на територію будівництва швидкої допомоги близько 22:00 [9]. Незрозумілим також залишається той факт, чому на місце події одразу не було залучено спеціалістів ДСНС, які б могли професійно виконати роботу з порятунку особи. За словами поліцейської, яка 12 січня представилася слідчою, дії з метою «витягнути тіло» на небезпечному будівельному майданчику здійснювали самі робітники [10].
Отже, йдеться про бездіяльність або неналежне виконання правоохоронцями покладених на них законом функцій. Окрім цього, навіть попереднє вивчення вказаних обставин та відео з місця подій може свідчити про ймовірне порушення вимог кримінального процесуального законодавства при проведенні слідчих дій щодо огляду місця події та трупу.
Відповідно до статті 2 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод як одна з гарантій права на життя визначено позитивний обов’язок держави щодо захисту життя конкретної особи від загрози, про існування якої були повідомлені ці органи «Рішення ЕСПЛ у справі «Гонгадзе проти України», Заява № 34056/02 від 8.11.2005 року, п. 164-165. Більше того, як неодноразово вказував Європейський суд, зобов’язання захищати право на життя, а також вжити належних заходів у зв’язку з втратою життя, побічно вимагає проведення ефективного офіційного розслідування, яке здатне встановити точні обставини подій, а також виявити і покарати винних (Рішення ЕСПЛ у справі «Мосендз проти України від 17.01.2013, Заява № 52013/08, п. 94).
З огляду на вищенаведену інформацію вимагаємо провести ефективне та неупереджене службове розслідування для з’ясування всіх обставин за фактами бездіяльності або неналежного виконання своїх посадових обов’язків працівниками Національної поліції України, що були присутніми на місці подій 12 січня 2019 року.
Голова правління
ГО “Центр громадянських свобод” МАТВІЙЧУК О.В.
Голова правління
ГО “Зелений лист” БАЛІНСЬКИЙ В.М.
***
1.Коментар речника ГУНП в Одеській області Руслана Форостяка. Див.: https://bit.ly/2B008ZH .
2. Коментар речника ГУНП в Одеській області Руслана Форостяка. Див.: https://bit.ly/2RIUWnw .
3. Коментар громадського активіста Владислава Терлецького. Див.: https://bit.ly/2HqyRW7 .
4. Офіційний сайт Національної поліції: https://bit.ly/2S3aKAS .
5. Офіційний сайт прокуратури Одеської області: https://bit.ly/2RLComI
6. Відеозапис зі сторінки громадського активіста Владислава Балінського. Див.: https://bit.ly/2Dq0F90
7. Постріли із пістолета зафіксовані на двох відеозаписах. Відеозапис громадського активіста Леоніда Іванишка. Див.: https://bit.ly/2S5tu2q . Відеозапис громадського активіста Владислава Балінського. Див.:https://bit.ly/2Ft3KYd .
8. Зафіксовано на відеозаписі. Див.: https://bit.ly/2Dq0F90.
9. Коментар та фотоматеріали активіста Владислава Балінського, які зафіксували перешкоджання доступу медиків на територію о 22 год: https://bit.ly/2W46dNL .
10. Коментар поліцейської на відеозаписі активіста Владислава Балінського. Див.: https://bit.ly/2Dq0F90 .