17.03.2021

Заява правозахисних організацій щодо законопроекту 4375 про внесення змін до статті 45 Закону України “Про Національну поліцію”

Кабінет Міністрів погодив проект закону р.н. 4375, який розширює перелік підстав застосування електрошокерів поліцейськими і просить Верховну Раду внести відповідні зміни до Закону про Нацполіцію. Попри позитиви від розширення списку спеціальних засобів у поліції, що дозволяє зменшити вірогідність застосування вогнепальної зброї – введення електрошокерів Tazer та відповідні законодавчі зміни несуть ряд ризиків для захисту прав та свобод людини в Україні. 

Європейський комітет запобігання катуванням або такому, що принижує гідність, поводженню та покаранню (КЗК) ще у 2010 році підготував спеціальну доповідь щодо електрошокової зброї. КЗК вважає, що використання електрошокової зброї повинне здійснюватися з дотриманням принципів необхідності, субсидіарності, пропорційності, попередження (коли це можливо) та обережності. Правоохоронці, за висновками комітету, мають застосовувати такі засоби тільки тоді, коли зіштовхуються з насильством – або загрозою насильства – такого рівня, що вони мають застосувати силу, щоб захистити себе або інших, мають настільки загальний характер, що це залишає всі можливості для несумірних дій у відповідь. Якщо електрошокова зброя буде частіше використовуватися у випадках чинення спротиву під час затримань, це може мати дуже негативний вплив на ставлення громадськості до працівників правоохоронних органів. 

Пункт проєкту Закону, який  пропонує доповнити п. 6 ч. 3 ст.45 Закону України «Про Національну поліцію» новими підпунктами, відповідно до яких електрошокові пристрої застосовуються для: затримання особи, яка вчинила адміністративне або кримінальне правопорушення і чинить при цьому фізичну протидію поліцейському, викликає занепокоєння у частині того, що стосується адміністративного затримання. Надання можливості застосування цього спецзасобу при адміністративному затриманні, на нашу думку, є непропорційним та таким, що буде перевищувати повноваження поліцейського. Тому становить невиправдані ризики для порушення прав людини.

Щодо загальної ситуації із закупкою спецзасобів Tazer, проведення навчання та введення в експуатацію правоохоронцями, то варто зазначити, що прозорість та підзвітність МВС, НПУ громадськості у цих процесах забезпечена неналежним чином. Зокрема, не було проведено належних громадських обговорень з цього приводу, а також не надано детальних роз’яснень щодо того, яким чином МВС та НПУ мінімізують ризики для захисту прав людини, ввівши Tazer для використання.

Зважаючи на вищевикладене, звертаємося з наступними вимогами до:

 

  • Комітету Верховної ради України з питань правоохоронної діяльності

 

– Не рекомендувати до ухвалення законопроект 4375 без змін у частині, що стосуються можливості застосування електрошокових пристроїв (електрошокерів) для затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення і чинить при цьому фізичну протидію поліцейському.

 

  • Міністерства внутрішніх справ та Національної поліції

 

– Залучити до процесу створення нової Інструкції про порядок застосування електрошокових пристроїв (електрошокерів) представників громадськості, правозахисників, експертів для забезпечення прозорості та підзвітності.

– Врахувати безпекові рекомендації з міжнародного досвіду застосування електрошокерів Tazer (щодо навчання, стажу правоохоронців тощо).

– Розробити державний стандарт для цього спецзасобу.

– Забезпечити належний процес моніторингу застосування електрошокерів Tazer та зробити процес розслідування можливих випадків непропорційного застосування прозорим для громадянського суспільства.

– Надати оцінку інфраструктури НПУ з приводу готовності її до проведення регулярних тренувань та сертифікації тих працівників поліції, яким буде надано у використання електрошокерів Tazer.

 

Підписанти:

 

Центр громадянських свобод

Харківський інститут соціальних досліджень

Асоціація УМДПЛ

Центр прав людини ZMINA

ГО “Український інститут з прав людини”

Фундація “Відкритий діалог”

Центр « Соціальна дія»

ГО “Народний Захист”

Освітній дім прав людини – Чернігів

Amnesty International  в Україні

Назад
Попередня Наступна