28.10.2016

Звернення Євромайдану SOS щодо рішення Генерального прокурора про організацію процесу розслідування “справи Януковича”

Шановний пане Президенте, пане Генеральний прокуроре

Наближається чергова річниця жорстокого розгону студентів 30 листопада 2013 року, який поклав початок Революції Гідності. І суспільство починає із подвоєним інтересом цікавитися результатами розслідування.

Граючи на випередження, 24 жовтня 2016 року Генеральний прокурор України підписав Наказ №79 для вдосконалення організації роботи Генеральної прокуратури. Даний наказ, всупереч своїй назві, стратегічно може призвести до безкарності організованого злочинного угрупування, яке здійснювало системні та організовані переслідування  мирного протесту та грабувало країну впродовж 2010-2014 років.

Мало хто сумнівається, що у централізованій вертикалі, яка існувала у 2013 році, рішення про “очищення площі” могло бути прийняте поза відома Віктора Януковича. Але в суд потрібно пред’явити не умовиводи, а належні докази. Тим більше, що в судовому засіданні прокурори зіштовхнуться із стороною захисту, яка обвинувачення заперечуватиме у змагальному процесі. Саме тому для слідства є вкрай важливим вжити усіх законних заходів для збору доказів у цих справах.

Але об’єднання тисячі епізодів із різними процесуальними термінами розслідування в одну “велику справу Януковича” змусить слідчих завершити розслідування вже за 3-4 місяці, незалежно від того, чи зібрали вони потрібні їм докази. А це потенційно призведе до розвалу справи в суді.

Більше того, розпорошення розслідування економічних та насильницьких злочинів в ході Євромайдану по різним структурним одиницям руйнує логіку єдиного центру, який координує процес вивчення усіх злочинів, вчинених під час протесту. Саме створення такого єдиного центру починаючи із лютого 2014 року вимагали потерпілі, їх рідні та адвокати, представники громадськості.

Ми звертаємо вашу увагу, що щирість намірів влади притягнути до відповідальності усіх осіб, винних у вчиненні злочинів під час Євромайдану,  виказують не слова, а конкретні дії. Тому, на нашу думку, швидкість розслідування має досягатися не гучними заявами та перенесенням чергових  строків виконання, а по-перше, посиленням інституційної спроможності об’єднаного центру розслідування, по-друге, зупиненням тиску та втручання в його процес, а по-третє, шляхом залученням до спільної роботи міжнародних експертів.

Ми переконані, що для ефективного розслідування слідство мало б іти від встановлення фактів та подій, які мали місце під час протестів, дослідження ланцюжку наказів від низової ланки до владної верхівки колишнього авторитарного режиму та збору належних доказів, які б зробили можливим притягнення усіх винних осіб до відповідальності в суді.

Натомість, згаданий наказ Генерального прокурора зосереджує роботу слідства виключно на пошуку доказів обвинувачення владної верхівки, яка вже виїхала із країни.  І призводить до виведення із-під розслідування середньої ланки підозрюваних осіб, які вже інкорпорувалися в чинну систему влади, та які насправді і мали б надати ці докази проти тодішньої владної верхівки. Цей сигнал “януковичі майбутнього” читають так: “перебуваючи при владі, можна чинити найтяжчі злочини, адже представники владної касти – недоторканні”.

Свою першу публічну заяву щодо необхідності проведення якісного розслідування подій Майдану Євромайдан SOS зробив в останніх числах лютого 2014 року. І тоді, і зараз ми вважали і продовжуємо наголошувати, що розслідування злочинів проти учасників протесту є важливим історичним завданням, без виконання якого країна просто не може перейти на наступний етап розвитку.

Євромайдан SOS вимагає від Генерального прокурора таких дій:

  1. Скасувати наказ №79 від 24 жовтня 2016 року, оскільки його положення  ставлять під загрозу здійснення ефективного розслідування, що веде до “розвалу” справи в суді та утвердження безкарності з огляду на наступні причини:

–          об’єднує тисячі епізодів із різними процесуальними термінами розслідування в одне провадження, відтак змушує слідчих закінчити розслідування за 3-4 місяці, незалежно від зібрання необхідних доказів;

–          розпорошує розслідування по різним структурним одиницям всупереч необхідності працювати в якості єдиного об’єднаного центру;

–          виводить об’єднану справу з-під контролю потерпілих та їх адвокатів, оскільки вони невизнані в ній потерпілою стороною ;

–          скорочує штат слідчих, аналітиків та процесуальних керівників, які розслідують “справи Євромайдану”;

  1. Ініцюювати зміни до законодавства, для приведення механізму заочного засудження у відповідність до міжнародних стандартів і реальних можливостей слідства (зокрема щодо строків розслідування і судового розгляду таких справ) а до цього моменту не оголошувати про завершення розслідування і не передавати справи до суду, де за відсутності вищезазначених умов винні особи уникнуть відповідальності;

  1. Повідомити потерпілих та громадськість про угоди про визнання винуватості, укладені між підозрюваними і слідством, зокрема, скільки таких угод було укладено до цього часу, із ким вони були укладені, яким чином укладення зазначених угод сприяє подальшому розслідуванню, яке покарання отримують такі особи, яку суму привласнених коштів винні особи повернули до державного бюджету.

  1. Залучити постраждалих осіб в якості потерпілих до проваджень щодо високопосадовців, які приймали участь у складі злочинної організації і дії яких призвели до трагічних подій під час Революції Гідності.

  1. Не втручатись в кадрову політику департамента спеціальних розслідувань.

Ми  очікує підсилення слідчої групи, а не її розколу, і маємо надію, що Генпрокурор знайде спосіб посилити групу слідчих і прокурорів, для усунення виявлених недоліків з одночасним збереженням єдиного центру розслідувань.

Наголошуємо, що це звернення адресоване не тільки Генеральному прокурору, а й Президенту України, який несе політичну відповідальність за призначену ним на посаду Генерального прокурора людину та прийняті нею рішення із подібних принципових для долі країни питань.

Назад
Попередня Наступна
buttons